05.02.2010

PET Scan

Torsdag var det klart for PET Scan på Radiumhospitalet. Man skal ikke drive hard fysisk trening siste døgnet før undersøkelsen - haha ikke noe problem, mine utskeielser er strikking - og nå er jeg sannelig fri for tråd og ferdig med begge armene til genseren min. Vel, tilbake til det jeg egentlig skulle blogge om idag: Jeg måtte faste i 6 timer før, unngå å fryse i ett døgn i forveien (heldigvis bare et par kuldegrader nå), og drikke så mye vann som mulig (heller ikke noe problem når magen uler og man ikke får mat). Det gikk helt greit å faste når jeg hadde time halv ni, men det er leeenge siden jeg var oppe før klokken syv! puh... Det gikk no greit, må man - så må man. Måtte beregne en times kjøretid i dette snøkaoset, likevel gikk det bare så vidt.

Ved ankomst måles blodsukker, og så settes en veneflon i armen. I en seng på et mørkt rom injiseres radioaktiv væske (sporstoff 18F-FDG) intravenøst, deretter må jeg ligge helt stille uten å snakke i en halv time, jada jeg vet - bare le - men der er ingen å snakke med heller så det går helt greit. Helt tummelumsk når jeg blir hentet ut i lyset igjen. Deretter er det å komme seg oppå den smale benken og kjørt inni trommelen. Må ligge helt muse stille i en halv time - omtrent ikke lov å puste - og krampe i armene som ligger over hodet. Og da var det gjordt. Resultatene kommer i neste uke.

PET (positron-emisjons-tomografi) er en nukleærmedisinsk metode til å påvise og måle vevsopptak av preparater som hoper seg særlig opp i kreftceller. Det benyttes til å påvise ondartede svulster. I mitt tilfelle utføres PET-undersøkelsen for å undersøke om det er restsykdom etter behandling.

Idag er det fredag og helg. Dagene går litt i ett hos meg, men helg er uansett deilig. I kveld er gutta på alpin-trening så jeg koser meg alene med en kopp te og oppdateringer på blogger og facebook. Go helg!

1 kommentar:

  1. Takk for fin blogg. Min mor har fått kreft og jeg finner trøst i å lese bloggen din :-) Lykke til videre.....

    D

    SvarSlett